Blijf op de hoogte van het nieuws

Limburgse bedrijven kiezen voor duurzame logistiek
BergHOFF Worldwide verlaagt zijn CO₂-uitstoot met 55% door over te schakelen op binnenvaart. Het Limburgse kookgereibedrijf vervoert voortaan het merendeel van zijn containers niet langer over de E313, maar via het Albertkanaal – goed voor 25.000 kilometer minder op de weg. Ook bedrijven zoals WEBA, Tribù en Balak Coatings maken vandaag de modal shift. Die omslag is het resultaat van een concrete samenwerking tussen POM Limburg en Multimodaal.Vlaanderen.
Samen met POM Limburg begeleidt Multimodaal.Vlaanderen bedrijven bij elke stap van de modal shift: van een grondige analyse van de huidige goederenstromen tot het zoeken naar concrete alternatieven via spoor of binnenvaart. Dankzij hun expertise krijgen bedrijven onafhankelijk advies op maat, inclusief haalbaarheidsstudies, kostenramingen en begeleiding bij de implementatie.
De keuze van BergHOFF kwam er niet zomaar. Het bedrijf, dat al jaren inzet op circulaire producten en recycleerbare verpakkingen, wilde zijn duurzame verhaal doortrekken naar de hele keten. “We kijken in ons duurzaamheidsverhaal voortdurend naar waar we écht impact kunnen maken – en logistiek is daar een essentieel onderdeel van”, zegt Nancy Smolenaers, COO van BergHOFF Worldwide. “Toen we de cijfers zwart op wit zagen: 55% minder uitstoot, geen meerkost, en een stabiel traject via de terminal van Meerhout, wisten we dat er geen reden meer was om het niet te doen. Het is een efficiënte keuze die perfect past bij onze manier van werken.”
Gewoon doen
“Wat BergHOFF doet, is simpel én doeltreffend”, zegt Tom Vandeput, gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg. “Ze halen duizenden vrachtwagens van de weg en verminderen hun CO₂-uitstoot drastisch, zonder extra kosten. Zulke bedrijven tonen niet alleen hoe het kan, ze doen het gewoon. Als provincie willen we die aanpak versterken en opschalen – want dit is de weg vooruit.”
Sinds eind 2024 komt zo’n 80% van de BergHOFF-containers uit de haven van Antwerpen per binnenschip aan. “We zijn begonnen met een test, maar na drie maanden wisten we al: dit werkt gewoon. Zowel qua timing als kost ligt het in lijn met wegtransport, alleen is de ecologische winst enorm. En dat past perfect in onze duurzaamheidsstrategie”, vult Smolenaers aan.
Van intentie naar uitvoering
Ook bij Multimodaal.Vlaanderen zien ze hoe die ‘groene klik’ zich snel vertaalt naar actie. Steeds meer bedrijven kloppen er aan met de vraag: hoe maken we onze logistiek duurzamer zonder in te boeten op kost of betrouwbaarheid? Die vraag leidt verrassend vaak snel tot concrete resultaten.
“Bedrijven als BergHOFF tonen dat duurzaam transport geen theoretisch verhaal meer is”, zegt Filip Van Hulle, manager van Multimodaal.Vlaanderen. “Het is technisch haalbaar, economisch verantwoord en strategisch slim. Wie vandaag niet onderzoekt wat mogelijk is via spoor of water, loopt morgen achter.” Volgens Van Hulle zit de kracht van multimodaal transport in het maatwerk: “Er is geen standaardoplossing, maar wél bijna altijd een werkbaar alternatief voor wie bereid is anders te kijken naar zijn logistiek.”
Limburgse pioniers kiezen het water (en het spoor)
Dat steeds meer bedrijven de omslag maken, bewijzen ook andere Limburgse voorbeelden. Meubelretailer WEBA vervoert sinds kort containers voor zijn vestiging in Tongeren via Haven Genk, als onderdeel van een ruimer duurzaamheidsbeleid. Ook Tribù, fabrikant van buitenmeubilair, schakelde over op binnenvaart en halveerde zijn uitstoot. Hun producten komen nu via het Albertkanaal tot in Genk. Balak Coatings stuurt leveringen naar Italië grotendeels per spoor, wat niet alleen CO₂ bespaart, maar ook de afhankelijkheid van drukke snelwegen vermindert.