Blijf op de hoogte van het nieuws

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Terug naar overzicht

Design versterkt innovatie

03.06.2022

VLAIO-studie neemt impact design op Vlaamse bedrijven onder de loep

Vlaanderen heeft de ambitie om uit te groeien tot één van de belangrijkste innovatie kennisregio’s in Europa. Adviesbureau KPMG onderzocht in opdracht van Flanders DC en VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen, hoe Vlaamse ondernemingen design vandaag al inzetten. Vooral de impact van design op innovatie stond centraal in de studie.

Toegevoegde waarde
Design is geen doel op zich, maar een middel om een doel te bereiken. Het creëert toegevoegde waarde voor bedrijven en leidt zo tot een competitief voordeel. De studie van VLAIO toont aan dat twee derde van de respondenten in design investeert. Meestal zijn dit ‘in house’-activiteiten. Op die manier blijven ondernemingen onafhankelijk van externe dienstverleners. Daarnaast blijkt de kennis van bedrijven over het aanbod van deze creatieve dienstverleners vrij beperkt. Zij die hier wel beroep op doen, beschouwen het als een meerwaarde en zijn bovendien tevreden over de ‘return on investment’. Tot slot is een contact binnen het eigen ecosysteem het vaakst de motivator om, in- of extern, te investeren in design.

Positieve effecten
De eindgebruiker, de ‘vermarktbaarheid’ van een product en het stimuleren van innovatie zijn de focuspunten bij de toepassing van design. Zo blijkt ook uit de VLAIO-studie. Product design, communicatie en grafische design, maar ook userinterface en experience, zijn de drie meest toegepaste disciplines van het vak. Bedrijven ondervinden positieve effecten, zowel op korte als op lange termijn, als direct gevolg van designtoepassingen. Zo verbeteren de producten en diensten die ze aanbieden, realiseren ze meer winst en zien ze hun omzet stijgen.

© POM Limburg 2024
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg