Blijf op de hoogte van het nieuws

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Terug naar overzicht

Investeerders vinden is geen sprint, maar een goed voorbereide duurloop

05.05.2025

Hoe vind je als ondernemer kapitaal om te groeien? En hoe kijken investeerders naar jouw dossier? EDIH-EBE en Powering the Future organiseerden eind april in Thor Park Genk een rondetafelgesprek. Tien ondernemers en investeerders gaan met elkaar in gesprek over de uitdagingen van fundraising. Conclusie? Investeren is een people business. Zonder warme leads, heldere communicatie en wederzijds vertrouwen kom je er niet.

Fundraising kost tijd. Veel tijd.
Wat regelmatig terugkomt in het panelgesprek: onderschat de tijd die nodig is om financiering op te halen niet. “Fundraising is niet iets wat je ‘even tussendoor’ doet”, zegt Roeland Engelen van LRM. “Je moet goed nadenken over hoeveel geld je echt nodig hebt, en tegelijk tijd overhouden om je business uit te bouwen.” Dat betekent: ruim op tijd beginnen en investeren in je netwerk. “We willen ondernemers het liefst leren kennen vóór ze geld nodig hebben”, verduidelijkt Jill Caubergh van BNP Paribas Fortis.

Investeerders zijn geen robots
“Ik vergelijk investeren weleens met een tijdelijk huwelijk”, stelt Marc Lambrechts van Capricorn. “Je weet op voorhand dat je na gemiddeld acht tot tien jaar weer uit elkaar gaat. Maar ondertussen moet je samen door goede en slechte tijden. Dus kun je maar beter op voorhand weten hoe iemand reageert onder druk. Het gedrag van ondernemers zegt immers minstens evenveel als hun businessplan.” Nele Van Beveren van C-nery knikt bevestigend. “Dat is de reden waarom wij tot nu toe enkel funding hebben van mensen die we al kennen. Je moet de juiste mensen vinden om alles mee te willen delen.”

Een goed verhaal start eenvoudig
Wie investeerders wil overtuigen, moet een verhaal kunnen brengen dat even duidelijk als geloofwaardig is. “Ik zit al twintig jaar in de sector en ken onze software door en door. Tot in de kleinste technische details. Maar fundraising is nieuw voor me”, zegt Thomas Nagels van Boolean. “Nu pas merk ik hoe moeilijk het is om je bedrijfsverhaal te vertalen naar iets wat een investeerder meteen begrijpt.”

De oplossing: hou het simpel. “Als je niet in enkele zinnen kunt uitleggen wat je doet, hoe je dat anders doet dan anderen en waarom dat waardevol is, dan ben je nog niet klaar voor het gesprek”, aldus Roeland Engelen van LRM. Pedro Vicente van Bloomup knikt. “Ik pitch alsof ik mijn product aan een zesjarige moet uitleggen.”

Pitchen alleen is niet genoeg
Een goede pitch is geen garantie op een investering. De kracht zit in de combinatie: een heldere uitleg, realistische cijfers én een team dat vertrouwen wekt. “We investeren in mensen, niet in slides”, aldus Marc Lambrechts van Capricorn. “En het beste geld komt nog altijd van klanten die tevreden zijn over je product of dienst. In het beste geval genereer je dus al omzet.”

Warme leads openen deuren
Zowat alle investeerders aan tafel benadrukken het belang van een warme introductie. “We krijgen honderden mails en LinkedIn-berichten”, klinkt het. “Een aanbeveling via een partner of mede-investeerder weegt veel zwaarder door dan de zoveelste mail.”

“We screenen streng en werken met duidelijke criteria”, zegt Kristien De Smedt van Bolero Crowdfunding. “Daarom is een goede voorbereiding cruciaal. Zelfs in een beknopt businessplan moet je meteen kunnen laten zien wie je bent, wat je doet en in welke fase je zit.”

Samenwerken na de investering
De relatie tussen investeerder en ondernemer stopt niet na de handtekening. Een investering betekent verantwoordelijkheid. Transparante communicatie is daarom essentieel. “Als er iets fout loopt, willen we het meteen weten”, zeggen de investeerders. “Dan kunnen we samen naar oplossingen zoeken en erger voorkomen. Gebruik boardmeetings daarom niet om te rapporteren, maar om vooruit te kijken.”

Conclusie
Fundraising gaat niet over snelle deals, maar over een proces van connectie, voorbereiding en vertrouwen. Warme leads en duidelijkheid openen de deur, een goed opgebouwd dossier houdt ze vervolgens open.

Powering the Future is een samenwerking tussen Sirris, Agoria, EnergyVille, POM Limburg en Thor Park Genk. EDIH-EBE is de European Digital Innovation Hub Energy in the Build Environment.

© POM Limburg 2025
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg POM Limburg