Blijf op de hoogte van het nieuws
Ook Tribù kiest voor de binnenvaart en reduceert meer dan 36.000 vrachtwagenkilometers
Tribù, specialist in eigentijds, creatief en duurzaam buitenmeubilair, heeft de shift gemaakt van wegtransport naar de binnenvaart. Deze logistieke overstap kwam er door de uitwerking van een business case onder de operationele begeleiding van Multimodaal.Vlaanderen en valt onder de samenwerking met POM Limburg.
De tuinmeubelfabrikant Tribù, gelegen te Bilzen, kiest ervoor om in de toekomst het transport vanuit de haven van Antwerpen niet meer per truck langs de congestiegevoelige E313 te doen. Tribù is een familiebedrijf gespecialiseerd in duurzame design buitenmeubels. Voordien koos Tribù ervoor om de meubels vanuit de haven van Antwerpen per truck tot Bilzen te transporteren. Na de losoperatie moest de container daarna leeg terug richting de haven van Antwerpen. In de toekomst zal dit traject van Antwerpen naar de Haven Genk over het Albertkanaal verlopen. Tot slot zal een bijzonder kort natransport per truck de meubelen tot in Bilzen vervoeren waarna de lege container slechts tot de Haven Genk terug moet. Dit succesverhaal is er gekomen mede dankzij de samenwerking met POM Limburg.
Per binnenschip tot Haven Genk
Op jaarbasis zou het gaan over zo’n 159 units komende vanuit de Far East. Het traject over het Albertkanaal zou jaarlijks goed zijn voor een reductie van 6 ton CO2 wat neerkomt op een reductie van 51%. Het aantal vrachtwagenkilometers wordt op deze manier tot maar liefst 94% gereduceerd. Deze reductie komt doordat Haven Genk voor bepaalde carriers “empty depot” heeft. Een van de voordelen om op deze manier te werken is dat lege containers hierdoor niet leeg terug moeten richting haven van Antwerpen maar kunnen deze bij Haven Genk worden binnengebracht.
“Met onze tijdloze designs in kwaliteitsmaterialen zetten we elke dag in op duurzaamheid. Dat engagement nu ook uitbreiden naar onze transporten is een logische stap.” – Tribù
Ontlasting drukke verkeersassen
Doordat in de toekomst de containers niet meer over de weg gaan, zullen 36.000 kilometers over de Antwerpse ring en E313 vermeden worden. Nodeloos om te vermelden dat door de werken aan de Oosterweelverbinding dit traject komende jaren nog gevoeliger voor congestie zal worden.