Blijf op de hoogte van het nieuws
VOEREN – Een mijlpaal in de Belgische wegenbouw vindt vandaag plaats in Voeren: de hoofdweg van het nieuwe bedrijventerrein wordt er bedekt met grasfalt, een innovatief en milieuvriendelijk alternatief voor traditioneel asfalt. Voor het eerst wordt grasfalt gebruikt in België, een initiatief van economisch regisseur POM Limburg en het gemeentebestuur van Voeren.
Grasfalt is een Nederlandse vondst, gemaakt van lignine, dat afkomstig is van olifantsgras. Dit gras staat bekend om zijn vermogen om CO2 om te zetten in biomassa, vier keer effectiever dan bomen. Zo haalde het olifantsgras, gebruikt voor de weg in Voeren, zo’n 26,4 ton CO2 uit de lucht. Dit is een opmerkelijke bijdrage aan het milieu in vergelijking met traditioneel asfalt, waarbij bitumen, afgeleid van aardolie, wordt gebruikt.
Primeur op Belgische bodem
Hoewel in Nederland al verschillende wegen met grasfalt zijn aangelegd, gaat het in België om een primeur. Het zijn bovendien Belgische bedrijven die vooroplopen, waaronder aannemer Jan Roebben, asfaltfabrikant APL en plaatser Grizaco, allemaal afkomstig uit Limburg. “Dit bedrijventerrein is een lichtend voorbeeld van hoe we onze infrastructuur kunnen transformeren naar een meer duurzame en circulaire toekomst”, zegt Tom Vandeput, gedeputeerde van Economie en voorzitter van POM Limburg. “Het gebruik van grasfalt toont aan dat innovatie en milieuverantwoordelijkheid hand in hand kunnen gaan.”
Groene uitstraling
Joris Gaens, burgemeester van Voeren: “Waar een kleine gemeente groots in kan zijn. Het eerste, volledig duurzaam ingerichte kmo-terrein van Limburg komt in Voeren. Daar ben ik erg tevreden mee. Vooral ook omdat we hiermee invulling geven aan een jarenlange behoefte van meerdere lokale ondernemers. We bieden hen de ruimte en toekomstperspectief om hun bedrijven op een professionele manier verder uit te bouwen. Hiermee willen we de lokale economie en werkgelegenheid ondersteunen; en dit op een duurzame, circulaire manier. Niet enkel de toplaag van de weg wordt met een milieuvriendelijk materiaal aangelegd; ook zullen de te vestigen bedrijven onder meer circulaire bouwmaterialen gebruiken en hernieuwbare energie. Deze toekomstgerichte visie past eveneens perfect binnen de groene uitstraling van onze gemeente.”
Duurzaamheid als rode draad
Het bedrijventerrein beslaat zo’n 2,6 hectare, waarvan ongeveer de helft op korte termijn al ingevuld zal zijn. Naast grasfalt onderscheidt het terrein zich op andere vlakken op het gebied van duurzaamheid. Zo zijn de rioolbuizen gemaakt van zwavelbeton, een type beton – ontwikkeld door het Belgische De Bonte Group – dat herhaaldelijk versmolten en hergebruikt kan worden. Ook de onderlaag van de weg is duurzaam: daar werd gekozen voor lynpave, gemaakt van oud asfalt.
Regenwater
POM Limburg stelt strenge eisen aan potentiële kopers, waaronder de verplichting om 50% van de daken als groendak uit te voeren en het regenwater maximaal te recupereren. Het overtollige regenwater wordt via infiltratiegrachten rondom het terrein opgevangen. Er zijn verder ook strenge circulaire bouwvoorschriften rond de bouwwijze en het materiaalgebruik. Tom Vandeput: “Dit bedrijventerrein kijkt vooruit, en we geloven sterk dat bedrijven hier een meerwaarde in zien. Ondernemers die zich hier vestigen, kiezen bewust voor duurzaamheid.”
Het begin
Het bedrijventerrein in Voeren is mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen economisch regisseur POM Limburg, de gemeente Voeren, Fluvius en met steun van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. “Dit is slechts het begin,” concludeert Vandeput. “We hopen dat dit project andere gemeenten en bedrijven zal inspireren om vergelijkbare initiatieven te ontplooien en zo samen te werken aan een groenere, duurzamere toekomst voor bedrijventerreinen in ons land.”