Blijf op de hoogte van het nieuws
Waterstofvoertuigen vervangen F1-bolides op Circuit Spa-Francorchamps
H2 Booster-project stimuleert uitrol groene waterstofeconomie
Op het wereldbefaamde Formule 1-circuit Spa-Francorchamps organiseerden technologieorganisatie Cluster TWEED en economisch agentschap SPI een event rond waterstof. De focus: de toekomst van de waterstofeconomie en de rol van waterstof in de sector van zware transportmiddelen. Naast enkele keynotes en een matchmakingsessie stond ook een testrit in een waterstofvoertuig op de planning. Het event kaderde in het Interreg-project EMR H2 Booster.
Negen partners – waaronder POM Limburg – zetten hun schouders onder het Europese project EMR H2 Booster. Ze bundelen de krachten voor de grootschalige uitrol van een groene waterstofeconomie in de Maas-Rijnregio. Het doel is om partijen en initiatieven te verbinden, maar ook om innovatie in de waterstofketen te versnellen en zo duurzame groei en werkgelegenheid te creëren.
Batterij én waterstof
In de Maas-Rijnregio zijn de mogelijkheden om zelf hernieuwbare energie te produceren beperkt. “Daarom is het interessant voor onze regio om groene waterstof te importeren en zo mobiliteit en transport te decarboniseren”, benadrukt Stephan Herbst van Toyota. “Op de weg naar een CO2-neutrale economie komen we zowel batterij-elektrische als waterstof-elektrische voertuigen tegen. Beide zijn nodig, maar moeten elk voor de juiste toepassing worden gebruikt.” Chris Lefrère van WaterstofNet pikt daarop in: “Het is aan de logistieke bedrijven zelf om te bepalen wanneer en met welke technologie ze de stap richting decarbonisatie zetten.”
Nood aan een gecoördineerde aanpak
Waterstof kan een duurzame oplossing zijn voor toepassingen waarbij een groot rijbereik, snel tanken of hoge vermogens nodig zijn. “Maar de Total Cost of Owernship moet wel kloppen”, stelt Chris Lefrère. “Vandaag zijn er nog te grote verschillen in subsidies tussen de Europese lidstaten en dat zorgt voor oneerlijke concurrentie.” Nicolas Brahy van waterstof-investeringsbedrijf Hy24: “Er is nood aan een gecoördineerde aanpak op Europees niveau om zo het netwerk aan waterstoftankstations te plannen en uit te bouwen.”
Grote publiek
De toenemende populariteit van motorsporten treedt op als een accelerator voor innovaties en ontwikkelingen rond waterstoftechnologie. Bernard Niclot van Mission H24: “In de motosport worden voertuigen tot het uiterste gepusht om de snelheidslimieten op te zoeken.” Formule 1 lanceerde in 2019 haar allereerste duurzaamheidsstrategie met als doel om tegen 2030 een koolstofvrije sport te zijn. “Dit soort initiatieven creëert een groter bewustzijn rond emissievrije mobiliteit bij het grote publiek”, sluit Niclot af.