Het transport van de toekomst: elektrisch of met blauwe diesel?
Dubbelpunt
Zullen we in de toekomst alleen nog elektrische vrachtwagens op de weg zien, of is blauwe diesel toch een betere keuze? We vroegen het aan twee experten.
ELEKTRISCH
Professor Johan Driesen | EnergyVille, Department Electrical Engineering
Blauwe diesel komt eigenlijk uit organisch restafval. Meteen zitten daar ook twee addertjes onder het gras. Stel dat we massaal op blauwe diesel overschakelen. Om te beginnen moet je dan over voldoende afval beschikken. We worden dus bijna verplicht om een enorme afvalstroom te creëren. Maar we willen juist die afvalstroom zo klein mogelijk maken. Meteen een aartsmoeilijk dilemma. Een tweede probleem: je creëert een lock-in, een situatie waarin de consument geen alternatieve optie meer heeft dan zich verder in die verbrandingstechnologieën te storten. Terwijl er zo’n goed alternatief is. Kijk, tien jaar geleden moest ik nog met hand en tand uitleggen dat de elektrische auto ons straatbeeld zou gaan domineren. Dat hoef ik nu niet meer te doen. De realiteit is me vandaag aan het inhalen. Dus wat voor auto’s kan, is zeker mogelijk voor vrachtwagens.
Totale kost
Zo biedt Mercedes-Benz steeds meer mogelijkheden voor elektrische trucks. Modellen die voldoen aan de steeds zwaarder wordende eisen op het gebied van efficiëntie, comfort en betrouwbaarheid in het internationaal transport en zwaar distributietransport. Ook Volvo en andere merken volgen. Voorlopig is de aanschaf nog duur, maar operationeel zijn ze zeer competitief. Vandaag schommelt de prijs per kilometer de helft onder die van de dieselprijs. Tel daarbij een minimum aan onderhoudskosten en de totaalprijs ziet er zeer voordelig uit. En wees gerust, het is de totale kost die voor de transportbedrijven de doorslag geeft, niet enkel de aanschafprijs.
‘Hoe voorspelbaarder de ritten, hoe makkelijker het opladen.’
Verplichte rusttijden
Toegegeven, opladen is vandaag nog een probleem. Vrachtwagens met grote batterijen hebben zware laadsystemen nodig. Die zijn er vandaag nog te weinig. Maar ook daar zie je beweging. Op de parking langs de E19 in de buurt van Vilvoorde zijn ze begonnen met er eentje te bouwen. Voor langeafstandstrucks met containers van de haven in Rotterdam tot Marseille is het dus nog even wachten. Al zit er veel toekomstmuziek in de combinatie van de verplichte rijrusttijden en het opladen. Want hoe voorspelbaarder de ritten, hoe gemakkelijker het opladen. En in de logistieke sector is nu eenmaal alles goed ingeroosterd. Voor het einde van dit decennium voorspel ik dat Europa over voldoende oplaadsystemen beschikt voor deze trucks.
Stilte
Daarbij is het een misvatting te denken dat alle vrachtwagens lange ritten door Europa maken. Er is veel meer vrachtvervoer tussen Gent en Leuven dan tussen Brussel en pakweg Madrid. Voor die kleinere afstanden is elektrificatie al helemaal interessant. Vandaag al. Te weten: veel vrachtwagens staan ‘s nachts stil aan een magazijn geparkeerd. Ideaal om traag op te laden. En beeld je eens in wat een rust dit voor een stad betekent, zo’n stillere belevering. Zelfs in de nachtelijke uren.
BLAUWE DIESEL
Tom Lambert | CEO Comfort Energy Group
Comfort Energy Group introduceerde blauwe diesel tijdens de laatste editie van Pukkelpop. Het festival in Kiewit is als eerste groot evenement in België volledig overgeschakeld op deze duurzame brandstof voor al zijn generatoren, heftrucks en terreinbuggy’s. Met deze overstap wil Pukkelpop zijn CO2-uitstoot met maar liefst 275 ton verminderen over de gehele keten. Dit komt overeen met de uitstoot van één persoon die 1.972 vluchten maak tussen Brussel en Athene of 4.750.00 kilometer rijdt met een auto op conventionele brandstof.
Tanken en rijden zonder gedoe
Blauwe Diesel, ook wel HVO genoemd (Hydrotreated Vegetable Oil), is een synthetische brandstof gemaakt van plantaardige oliën, zoals gerecycleerd frituurvet en bosafval, behandeld met waterstof. Blauwe diesel kan de CO2– uitstoot tot 90 procent verminderen in vergelijking met conventionele diesel. Daarnaast vermindert het ook de uitstoot van roetdeeltjes aanzienlijk. Een vrachtwagen die op blauwe diesel rijdt, stoot tot 30 procent minder roetdeeltjes en 9 procent minder stikstofoxiden uit. En het beste is dat er geen enkele technische aanpassing aan de voertuigen nodig is. Gewoon tanken en rijden, zonder verder gedoe. Een direct toepasbaar alternatief zonder dat bedrijven dure investeringen hoeven te doen in elektrische vrachtwagens of laadpalen. Omdat er geen aanpassingen nodig zijn, kunnen bedrijven nu al overstappen en zo meteen hun ecologische voetafdruk verkleinen. Deze oplossing is direct beschikbaar en zorgt onmiddellijk voor een meetbare impact.
‘Een vrachtwagen met blauwe diesel stoot tot 30 procent minder roetdeeltjes uit. En het beste is dat er geen enkele technische aanpassing nodig is. Gewoon tanken en rijden, zonder verder gedoe.’
Accijnzen en prijsverschillen
Alleen, op dit moment is blauwe diesel duurder dan conventionele diesel. Een liter blauwe diesel kost momenteel ongeveer 30 cent meer. De productiekosten voor blauwe diesel liggen vandaag hoger door het productieproces en de grondstoffen die worden gebruikt. Daarnaast zijn de accijnzen op blauwe diesel momenteel gelijk aan die van conventionele diesel, wat het prijsverschil verder vergroot. We zijn in overleg met de overheid om te kijken of de accijnzen kunnen worden herzien, gezien de milieuvoordelen van blauwe diesel. Dit zou een belangrijke stap zijn om het prijsverschil te verkleinen en bedrijven te stimuleren sneller over te stappen. Om het voor elke klant toegankelijk te maken, bieden wij blauwe diesel aan in verschillende varianten, zoals 10 procent, 20 procent, 30 procent en 100 procent HVO. Hoe hoger het HVO-gehalte, hoe duurzamer de brandstof. Dit stelt bedrijven in staat om op eigen tempo hun brandstofgebruik te verduurzamen.
Abonneer je op POMblad!
POMblad in de toekomst ontvangen? Laat dan hieronder je gegevens achter.
Abonneren is gemakkelijk en gratis.
Na het achterlaten van je gegevens krijg je POMblad elke zes maanden automatisch in de brievenbus.