
“Wij willen nog steeds de Zonnetjes in huis zijn en fiere ambassadeurs met een ‘goei zin’ buitenshuis.”
Toen Gradje Van Zon uit Hamont-Achel het botersmokkelen begin jaren 60 van de vorige eeuw moest opgeven, begon hij met zijn Opeltje vleeskroketten, die hij in Nederland ging halen, te verkopen aan Belgische frituren. Vandaag staat zijn kleindochter Marion Van Zon aan het hoofd van een horecabedrijf dat in 2022 richting 100 miljoen euro omzet draait en 30.000 verschillende soorten horeca-artikelen levert aan restaurants, bistro’s en fastfoodzaken.
Breed glimlachend ontvangt Marion Van Zon ons in het nagelnieuwe, energieneutrale gebouw van Van Zon in een voorlopige uithoek van het Lommelse Kristalpark. “Koffie, iets fris, soep?”, vraagt ze met de vanzelfsprekende bezorgdheid van een Vlaamse mater familias. Al slurpend stellen we onze eerste vraag.
Die eerste hefboom, de implementatie van nieuwe digitale technologieën, kwam er bij Van Zon niet zonder slag of stoot?
“Kijk, wij verhandelen vandaag 30.000 verschillende producten, waarvan 70 procent bederfbaar is. Om maar te zeggen dat bij ons stockbeheer een heel belangrijke aangelegenheid is. Tot medio 2000 bestond ons voorraadsysteem uit mijn nonkel Giel. Die liep met pen en papier door het magazijn, telde wat er in voorraad was en gaf dan de bestelling door. Mijn nonkel wist van elk product waar het stond en waar we het moesten bestellen. En wij hadden toen ook al een gigantisch assortiment. Voor mijn papa werkte dat prima en de opvolging van Giel stond ook al klaar in de vorm van mijn neef. Maar ik heb doorgeduwd op een digitaal datagestuurd stockbeheer. Meteen mijn eerste zware investering, al heeft het twee jaar geduurd vooraleer het operationeel was en liep het niet altijd zonder slag of stoot. Toen op kerstavond de kassa’s in onze winkel in Beringen blokkeerden, ontstond een enorme wachtrij en geraakten onze kassiersters helemaal in paniek. Ik liep er dan maar tussen met warme choco en pralines om de mensen rustig te houden. Op dat moment komt mijn papa binnen, ziet daar honderd mensen met volle karren aanschuiven en schreeuwt: ‘Gij verknoeit mijn heel bedrijf met uw ideeën’. Maar vandaag is onze omzet verdubbeld en is mijn papa de grootste fan van het digitale stocksysteem. Vandaag hebben wij onze stock volledig onder controle en wordt er automatisch voorspeld wat we dienen te bestellen. Onze klanten weten via de website ook perfect wat in voorraad is. Dat alles maakt dat we afklokken op een logistieke foutenmarge van amper 0,03 procent. Want voorraad is geld!”
Kennis die jullie uitwisselen met andere bedrijven?
“Zeker, wij zijn zelf ook gaan kijken naar elk mogelijk logistiek systeem in de voedingssector en hebben het beste voor ons eruit gehaald. Andere bedrijven zijn hier dus ook zeker welkom. Heel wat van onze digitale toepassingen kunnen bijvoorbeeld ook worden opgepikt door kleinere bedrijven. Ook hogescholen trouwens. Zo is het logistieke systeem van Horeca Van Zon leerstof in verschillende scholen en krijgen we ook regelmatig leerlingen over de vloer.”

‘Onderschat Vettige Vrijdag niet.’
U koos ook voor de hefboom ‘Gezonde werkomgeving voor de medewerkers’?
“Sfeer en groepsgevoel zijn bij Van Zon heel belangrijk. Wij willen nog steeds de Zonnetjes in huis zijn en fiere ambassadeurs met een ‘goei zin’ buitenshuis. Daar wordt dus hard aan gewerkt. Op de laatste dag van de week organiseren wij Vettige Vrijdag. Iedereen mag naar eigen keuze frituursnacks uit ons gamma in onze industriële keuken gaan klaarmaken en na de werkuren gaat de bar open. Dat is zo al sinds de jaren 60, maar blijft erg belangrijk. Er wordt geen verjaardag vergeten. En elke medewerker, of het nu gaat om een diepvriesmedewerker of de dames van de telesales, krijgt na een gunstige proefperiode van zes maanden een Volkswagen Caddy Golf van ons. Niet cadeau, want we vragen er een kleine bijdrage voor en ze kunnen er niet mee naar het zuiden van Frankrijk. Maar voor velen is dit toch een wel gewaardeerd voordeel, waardoor we merken dat er weinig personeelsverloop is en al onze vacatures ingevuld geraken met gemotiveerde werkkrachten. Iets wat met de huidige arbeidskrapte niet elk bedrijf kan zeggen.”
HORECA VAN ZON
Hometown: Lommel
Omzet: 100 miljoen euro
Aantal werknemers: 250
Sinds: 1964