
“Bedrijven staan voor fundamentele veranderingen.”
Stijn Bijnens, de Belgische posterboy van de internethype eind jaren negentig, werd later LRM-voorzitter en is vandaag de CEO van techreus Cegeka. Wanneer hij met ons door Corda Campus wandelt, valt het op dat her en der gesprekken verstommen en er bewonderend naar de baas gekeken wordt. Bijnens is en blijft nu eenmaal de primus inter pares van het Limburgse bedrijfsleven en daar kan je als jonge techie alleen maar naar opkijken. Nu de POM-hefbomen nog.
België krijgt naast Telenet, Proximus en Orange een vierde telecomspeler voor de uitbouw van het 5G-netwerk voor sneller internet. Cegeka zit in de driver seat. U kiest voor de hefboom ‘Nieuwe digitale technologieën implementeren in het productieproces’?
“Kijk, die 5G is een gamechanger. De komst van 5G betekent productiviteitswinst. Iets waar België in het verleden best goed in was. Alleen de laatste twintig jaar zijn we aan het zwalpen. Met 5G gaat er een nieuwe golf van automatisatie komen, waarmee we opnieuw fors aan productiviteit gaan kunnen winnen. Bedrijven staan dus voor fundamentele veranderingen. Ik verklaar mij nader. Een fabriek werkt vandaag met robots. Wel, in elke robot zit een computer voor de sturing. Als je zo’n toestel slimmer wil maken, is dat heel duur. Door 5G moet je die intelligentie niet meer in je robot steken, maar in de cloud (het werken met en opslaan van gegevens via het internet, nvdr). Dan moet je wel zeker zijn dat het internet werkt. Wifi? Onbetrouwbaar en onveilig. Je zult nooit een operatiezaal op wifi zien draaien. Een cellulair netwerk zoals 5G daarentegen zit op een eigen bandbreedte. Alleen wij mogen op die frequentie uitzenden. Vergelijk het met de radio. Je weet dat Studio Brussel op een bepaalde frequentie zit en voor de rest moet iedereen daarvan afblijven. Dat maakt 5G betrouwbaar. Bovendien zit er geen vertraging op. Zo kun je de intelligentie en de mechanica van elkaar scheiden. De fabriek van de toekomst gaat dus robots hebben die eigenlijk gewoon domme blikken dozen zijn. Dankzij hun 5G-connectie worden ze vanop afstand aangestuurd. Het is een beetje zoals je Outlook-app. Die zit ook in de cloud, en niet meer op een computer in de kelder van je bedrijf. Zo zullen de robots veel goedkoper worden, kan je ze heel snel herprogrammeren voor meerdere taken en ga je als het ware een hele fabriek kunnen runnen vanuit de cloud.”

‘Mark Eyskens vatte het samen in één zin: economie is de wet van de schaarste.’
Dat sluit naadloos aan op uw tweede hefboom: ‘Investeren in technologieën die net op het punt staan om matuur te worden’.
“Klopt. Bedrijven gaan doorgaans slechts automatiseren wanneer het echt moet. Daarin ligt ook het succes van de automobielsector. Door de gigantische competitieve druk zijn die blijven automatiseren waardoor deze sector mijlenver vooroploopt. Andere bedrijven hebben altijd getwijfeld. Moeten we dan geen mensen gaan ontslaan? Wel, nu is het moment voor bedrijven om verder de weg van automatiseren en digitaliseren op te gaan, en dan vooral ook voor administratieve processen en diensten. Hier schuilt het laaghangend fruit. Plukrijp. Meer met minder volk. In deze tijden dat de vacatures maar niet ingevuld geraken: automatiseer! Want hoe erg is het om achteraf te moeten vaststellen: ‘Had ik dit tien jaar eerder gedaan, wie weet hoe ver ik nu stond.”
Als laatste kiest u voor de hefboom ‘Specialisatie van producten en diensten’.
“Wel, dat ga ik je uitleggen aan de hand van twee mannen die ik tegenkwam in de jaren 90. Ook al was zijn hoorcollege niet verplicht, toch ging ik in Leuven op zaterdagvoormiddag naar de les van oud-premier Mark Eyskens. In zijn eerste les vertelde die eigenlijk alles wat je moest weten: ‘Economie is de wet van de schaarste’. Schaarste ontstaat doordat we aan de ene kant oneindig veel behoeften hebben, maar slechts een beperkte hoeveelheid productie middelen hebben om in die behoeften te voorzien. Schaarste dwingt ons tot afwegen wat we het belangrijkste vinden. De wet van schaarste bepaalt welke goederen schaars zijn en waardoor meestal hun prijs stijgt. En later, toen ik met Ubizen mijn eerste stappen in de techwereld zette, kwam ik John Cordier, de toenmalige CEO van Telindus, tegen. Hij breide een vervolg aan de les van Eyskens. ‘Stijn, als je geld wil verdienen, moet je iets maken dat je meerdere keren kan verkopen, aan een zo goed mogelijke prijs. Maak dus een product dat schaars is, waardoor je de prijs autonoom kan bepalen, en maak er daar veel van’.”
CEGEKA
Hometown: Hasselt
Omzet: 744 miljoen euro
Aantal werknemers: 5.500
Sinds: 1988