“Wie in mijn branche niet innoveert, is een vogel voor de kat.”

Diep in de hak van de Italiaanse laars verkocht vader Pasquale Bruno lamppetroleum aan arme Pugliaanse boeren. Om de armoede te ontvluchten, werd Pasquale mijnwerker in Zwartberg. Zeventig jaar later verkoopt zoon Angelo in zijn 22 tankstations jaarlijks 100 miljoen liter brandstof. En staan zijn twee zonen Noë (36) en Luca (32) klaar om het imperium verder uit te bouwen.

“Cappuccino?”, vraagt Angelo Bruno wanneer hij ons ontvangt in zijn smaakvolle nagelnieuwe kantoorgebouw op de grens tussen Genk en Bilzen. Daarna gaat Bruno meteen over tot actie. “Ik heb wel wat met het thema ‘innovatie’. Daar ben ik voortdurend mee bezig. Momenteel investeren wij veel in innovatie rond waterstof.”

De eerste hefboom: ‘Een langetermijn-innovatieplanning’.
“De geopolitiek drukt ons elke dag op de feiten. De wereld verandert razendsnel. Om onze productiviteit te waarborgen, moeten we dus voortdurend aandacht hebben voor innovatie. Wie in mijn branche niet innoveert, is een vogel voor de kat. De transitie naar hernieuwbare energie is iets wat dagelijks evolueert en als energiebedrijf moet je blijven inspelen op de maatschappelijke veranderingen. Maar een planning is voorlopig moeilijk. De overheid verandert de regels voortdurend terwijl het spel nog bezig is. Dan kan je wel een planning opmaken, maar je kan je er onmogelijk aan houden. Neem nu de komst van de elektrische auto. Die wildgroei van het aanbod aan laadpalen. Waarom laat men dat niet aan de tankstations? Als experiment hebben we nu laadpalen op drie locaties: Genk-Noord, Maasmechelen en Tessenderlo, omdat die het dichtste bij de autosnelwegen liggen. Weet je hoeveel ladingen per dag? Twee in het beste geval. Daarom ben ik eerder een believer van waterstof. We hebben een proefproject lopen op onze site in Genk-Noord. Meteen goed voor het eerste waterstofstation in Limburg. Samen met een tiental bedrijven zoals H.Essers, Ikea, Lidl en De Lijn willen we met hun vrachtwagens en bussen kijken hoe zo’n station werkt. POM neemt haar regierol op als coördinator en bekijkt of er subsidies mogelijk zijn.”

‘Je moet netwerken in de diepte.’

Over naar uw tweede hefboom: ‘Kennis uitwisselen met andere bedrijven’.
“Ga te rade bij collega-ondernemers. Als ondernemer heb je nood aan een klankbord. Alleen moet je dat niet lukraak doen, ik overleg met ondernemers in vakorganisaties. En dat is wel een tip die ik wil meegeven. Netwerk in de diepte. De Unizo’s, Voka’s en VKW’s van deze wereld hebben een prachtig aanbod. Maak daar gebruik van en verdoe je tijd niet in sigarenclubs om er zogezegd te netwerken. Maar uiteindelijk wagen we zelf de sprong. We nemen dus risico’s om te innoveren. Ondanks het beleid dat in tegenstelling tot pakweg buurland Nederland weinig richting aangeeft. Neem nu onze LNG-stations (liquid natural gas, ook wel vloeibaar aardgas genoemd, nvdr). Dat is op niets uitgedraaid. Maar we hebben er wel 2 miljoen euro in gestopt. Dan zie je de overheid niet. Nu, je hoort ons niet klagen. In 2021 hebben we nauwelijks 6 procent minder gedraaid dan in 2019, ondanks corona. En dat brengt me meteen tot een andere hefboom.”

‘Taken delegeren en interne doorgroeimogelijkheden bieden’.
“Hogere lonen betalen dan de concurrentie? Daar geloof ik dus niet in. Je moet je mensen correct verlonen, daar niet van. Maar je moet ze zich laten goed voelen in jouw bedrijf. Inspraak, verantwoordelijkheid en participatie zijn hier belangrijk. En delen in de winst wanneer dat kan. Zoals ik al zei, hebben we goed geboerd in 2021. Wel, overmorgen roepen we onze 25 personeelsleden van het hoofdkantoor samen en iedereen krijgt een bonus van 3.500 euro. Dat werkt. Dat motiveert. Maar ook het laten doorgroeien van personeelsleden is belangrijk. Hier werkt iemand die zestien jaar een station van ons heeft uitgebaat, vandaag begeleidt hij beginnende concessiehouders en deelt hij met hen zijn kennis. En dokter ik dat allemaal zelf uit? Ik den beginne wel (lacht). Maar dat was niet meer houdbaar. Neen, ik heb moeten loslaten en extern management moeten aantrekken, trouwens ook één van jullie hefbomen. Nog niet zo lang geleden passeerde iedereen die hier werkte mijn bureau. Vandaag regelen die alles met onze HR-officer. Dat is soms moeilijk, maar ik heb moeten leren loslaten en berust vandaag in de wijsheid van de HR-dienst (lacht).”

GROUP BRUNO

Hometown: Genk
Omzet: 300 miljoen euro
Aantal werknemers: 625
Sinds: 1988

© POM Limburg 2025
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg