Blijf op de hoogte van het nieuws

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Terug naar overzicht

Albertkanaal richt pijlen op Duitse markt

14.04.2023

Port of Antwerp-Bruges, De Vlaamse Waterweg nv, POM Limburg en alle terminals op het Albertkanaal stellen de mogelijkheden voor containertransport via het kanaal voor in het Duitse Nordrhein-Westfalen. Dat deden ze voor een publiek van verladers, expediteurs en transporteurs. “Dit is de start van een gericht charmeoffensief om de Duitse markt warm te maken voor het potentieel van het Albertkanaal”, vertelt Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters. 

Van de 40 miljoen ton die jaarlijks over het Albertkanaal wordt vervoerd is een flink deel bestemd voor het Duitse hinterland. Vandaag is er nog een belangrijk Duits containervolume dat via de weg van en naar de Haven van Antwerpen wordt vervoerd, maar dat vatbaar is voor modal shift naar de binnenvaart. De belangrijke investeringen van de afgelopen jaren in de verbreding en het verhogen van alle  bruggen maken van het Albertkanaal een state-of-the art waterweg die deel uitmaakt van het TEN-T kernnetwerk en die over voldoende bijkomende capaciteit beschikt.

Binnenvaartterminals
Door gebruik te maken van de diensten van Vlaamse binnenvaartterminals, kunnen Duitse verladers kosten besparen, hun supply chains efficiënter organiseren en verduurzamen. Bovendien kan met de toepassing van het Inland Container Yard-concept heel wat lege containerbewegingen naar de zeehavens worden vermeden, wat een positief effect heeft op de congestie van onze wegen.

Uit marktonderzoek is echter gebleken dat heel wat Duitse verladers en expediteurs niet of onvoldoende vertrouwd zijn met het aanbod van onze binnenvaartterminals op het Albertkanaal. Nu er langdurige periodes van laag water op de Rijn worden aangekondigd en er heel wat problemen zijn met de spoorinfrastructuur in Duitsland, is dit het goede moment om een promotiecampagne te lanceren.

“In eerste instantie laten we de Duitse markt kennismaken met de voordelen en de mogelijkheden van het Albertkanaal”, verklaart Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Met ons netwerkevent in Aken hebben we de spits afgebeten. Nu volgen nog een deelname aan de beurs Transport & Logistik in München en een evenement in samenwerking met POM Limburg, geflankeerd door gerichte advertenties en mailings.”

De eerste focus ligt dus op sensibiliseren en informeren.

“Een tweede stap is hen in contact brengen met onze terminal-operatoren,” getuigt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Want de Vlaamse binnenvaart en onze logistieke sector barsten van het potentieel en daar willen we ook onze oosterburen van overtuigen.”

 

© POM Limburg 2024
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.