Blijf op de hoogte van het nieuws

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Terug naar overzicht

Europa zet koers naar duurzamere Vlaamse binnenvaart

03.04.2024

POM Limburg en De Vlaamse Waterweg nv rollen walstroom-initiatief uit

HASSELT – Met steun van Europa willen POM Limburg en De Vlaamse Waterweg nv de verduurzaming van de Vlaamse binnenvaart in een stroomversnelling brengen. Een cruciale stap is de introductie van walstroom: door walstroom te gebruiken, kunnen aangemeerde schepen hun vervuilende dieselmotoren uitschakelen. Dit leidt tot een aanzienlijke reductie van het gebruik van fossiele brandstoffen en lokale lucht- en watervervuiling. Om dit te realiseren bundelen beide Vlaamse partners hun krachten in het nieuwe Interreg-project ‘Shore Power in European Shipping’ (SPIES), waarbij ook partners uit Denemarken, Nederland, Frankrijk en Duitsland bijdragen.

Om de klimaatdoelstellingen voor 2050 te halen, moet de logistieke sector zich sterk inzetten om de CO2-uitstoot te verminderen. Tijdens het varen wekken schepen elektriciteit op met hun eigen generatoren, maar het onnodig laten draaien van vervuilende dieselmotoren in havens is belastend voor het milieu. “We willen hier verandering in brengen door schepen aan de kade aan te sluiten op het elektriciteitsnetwerk. Een constructieve samenwerking binnen Europa is hiervoor essentieel”, zegt Johan Boonen, sectormanager logistiek bij POM Limburg.

Walstroom
Europa streeft, samen met POM Limburg en De Vlaamse Waterweg nv als Vlaamse partners, naar een duurzamere binnenvaart. “Walstroom is een eerste stap hierin. Het biedt niet alleen een milieuvriendelijke oplossing, maar ook een geluidloze manier om schepen aan te meren. Schepen kunnen zich aansluiten op het elektriciteitsnetwerk aan de kade en zo hun dieselmotoren uitschakelen om de belasting op het milieu en het klimaat te verminderen”, zegt Tom Vandeput, gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg. “Dit is echter slechts een deel van het geheel. Naast het voorzien van stroom aan de ligplaats van een schip, is ook de vergroening van de voortstuwing van zee- en binnenvaartschepen van cruciaal belang voor een duurzame toekomst in de scheepvaart.”

Duurzame binnenvaart
In Limburg, en uitgebreider in Vlaanderen, liggen naast het Albertkanaal nog diverse andere waterwegen met groot economisch potentieel. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: “Om de positie van de binnenvaart als toekomstbestendige transportmodus te vrijwaren, werd de Vlaamse Green Deal Binnenvaart in het leven geroepen. Net als veel andere sectoren staat de binnenvaart voor grote uitdagingen om duurzamer te worden. Duurzame transities op vlak van emissiereductie, het bevorderen van milieuvriendelijke mobiliteit en het realiseren van een modal shift. Met als uiteindelijke doel tegen 2050 een zero-emissie binnenvaart. Initiatieven zoals deze dragen hieraan bij. Langs de Vlaamse waterwegen zijn reeds diverse rust- en overnachtingsplaatsen voor binnenschepen uitgerust met walstroom. Door over te schakelen op walstroom wordt niet alleen de CO2-uitstoot verminderd, maar ook geluidshinder voorkomen.”

SPIES
Op dit moment is de implementatie van walstroom voor de binnenvaart nog erg versnipperd. Daarom slaan POM Limburg en De Vlaamse Waterweg nv de handen in elkaar binnen het Interreg North Sea Region-project ‘Shore Power in European Shipping’ (SPIES), samen met partners uit Denemarken, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Het SPIES-project richt zich op het ontwikkelen van standaarden en protocollen voor walstroomvoorzieningen, evenals het opstellen van beleidsaanbevelingen om de uitrol van walstroom te coördineren. “Op deze manier werken we samen aan een klimaatneutrale logistieke sector die aansluit bij de groene transitieplannen van de Europese Unie”, aldus Tom Vandeput.

© POM Limburg 2024
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg