Blijf op de hoogte van het nieuws

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Terug naar overzicht

Onbemande schepen als oplossing voor tekort vrachtwagenchauffeurs

07.07.2022

POM Limburg voert studie naar onbemande vaart

Het schrijnend tekort aan vrachtwagenchauffeurs leidt tot problemen in de bevoorradingsketen. Maar ook door de totale verzadiging van de wegen en het tekort aan grondstoffen dwingen ons tot een modal shift. Onbemande schepen kunnen een oplossing bieden, zo blijkt uit een studie van TRI-VIZOR, KU Leuven en Transport & Mobility Leuven in opdracht van POM Limburg.

Doorheen Limburg lopen enkele kleine kanalen met een groot economisch potentieel, zoals de Zuid-Willemsvaart die onder meer tussen Bocholt en Maasmechelen loopt. Die zogenaamde kleine binnenvaart kampt vandaag met enkele grote uitdagingen. Gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput: “De schepen zijn sterk verouderd en vervuilend, en vinden maar moeilijk een nieuwe eigenaar. Daarnaast vormen ook de hoge personeelskosten een struikelblok. Het beroep van schipper is met uitsterven bedreigd.” Ondanks de pijnpunten ziet POM Limburg potentieel in de kleine binnenvaart. “De drukte op de wegen neemt toe en de zoektocht naar vrachtwagenchauffeurs verloopt alsmaar moeizamer. De kleine binnenvaart kan hier een waardig alternatief bieden. Daarom lieten we een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar onbemande vaart en overslag in Noord-Limburg en de noordelijke Antwerpse Kempen.”

In de lift
Onbemand varen of Assited sailing laat kleine schepen toe om slechts één bemanningslid aan boord te hebben in plaats van twee. De schepen varen onder begeleiding van een kapitein aan wal, die meerdere schepen tegelijk kan superviseren. De technologie zit in de lift en is commercieel ook al beschikbaar, zo blijkt uit de haalbaarheidsstudie. Zo geeft De Vlaamse Waterweg met haar Smart Shipping-programma ondersteuning aan innovatieve trajecten, en varen er op dit moment op het Albertkanaal al zo’n 10 schepen die de technologie inzetten. Tom Vandeput: “Het gaat om een omslag voor de nabije toekomst. Uit de studie blijkt dat met de invoering van autonome innovaties de binnenvaart in veel gevallen een interessantere transportmodaliteit is dan het wegvervoer, zowel qua kostprijs als qua maatschappelijke impact. Er zijn uiteraard wel een aantal voorwaarden, zoals de aanpassing van het regelgevend kader en een zeer degelijke infrastructuur.”

Elektromotor
POM Limburg onderzocht ook welke krachtbron het beste alternatief vormt voor de huidige dieselgeneratoren die op veel schepen gebruikt worden. Uit de studie bleek dat elektrische aandrijving te zijn, in de vorm van een elektromotor die aangedreven wordt door een batterij of een andere generator op duurzame brandstof.

Volgende stappen
In een eerstvolgende fase gaat POM Limburg de studie delen met geïnteresseerde spelers. Tom Vandeput: “Met het rekenmodel uit de studie kunnen bedrijven zelf berekenen of assisted sailing voor hen een voordelig en efficiënt alternatief is op het wegvervoer. Geïnteresseerde ondernemingen kunnen bij POM Limburg terecht om hun ambities hierin verder vorm te geven. Meer specifiek zullen wij hen in contact brengen met de juiste stakeholders in de publieke en private sector.”

© POM Limburg 2024
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg