Blijf op de hoogte van het nieuws

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Terug naar overzicht

Verdwijnen ploegbazen met plannen stilaan uit beeld?

14.03.2022

Wie binnenkort langs de werken der Vlaamse snelwegen passeert en er een ploegbaas met plannen in de hand ontwaart, kijkt beter nog maar eens heel goed. Want zo’n type ploegbaas is net als de Chinese reuzensalamander en de Javaanse neushoorn met uitsterven bedreigd. “Over 10 jaar bouwen we eerst digitaal een snelweg en dan pas in het echt”, zegt de Hasseltse Ir. Rob Dreessen (43) van Martens Wegenbouw, die net een intensieve digitale transformatie heeft doorgevoerd.

“Digitalisering is een containerbegrip”, verduidelijkt de Hasseltse Ir. Rob Dreessen (43) die onlangs deelnam aan een digitalisatietraject van Confederatie Bouw Limburg en POM Limburg. “Op het gebied van ontwerpen is de ‘Building Information Model’-methodologie (BIM) uit de gebouwensector ook naar de infrastructuurwerken komen overwaaien. Het gaat hier om een methode om gegevens uit te wisselen tussen de verschillende partijen van een bouwproject, door het proces op een gestructureerde manier te organiseren en door digitale bouwmodellen op te bouwen en te delen tussen de verschillende partijen. Uit deze modellen kan men dan informatie afleiden die gebruikt kan worden om het project te ontwerpen en de uitvoering ervan virtueel voor te bereiden nog vóór de eigenlijke uitvoeringsfase van start gaat. BIM zorgt voor een efficiënte manier van communiceren in alle fases van het bouwproces. Geen dubbel werk, minder fouten, minder faalkosten, meer overzicht. Je ziet de problemen dus op voorhand, waardoor de werf niet moet stilgelegd worden. Want aan de data zit wijsheid gekoppeld. Het is dus niet enkel een 3D-tekening. Zelfs in 3D blijft een lijn een lijn. Neen, nu is er daaraan info gekoppeld dat die lijn pakweg een stroomleiding is met 1000 volt op en dat je daar dus twee meter vandaan moet blijven om een constructie op te bouwen. Of wanneer je op een andere lijn klikt, zie je dat het om rioleringsbuis gaat die in 2021 geproduceerd werd door dat bepaald bedrijf en met die bepaalde diameter. Wanneer je de werf overdraagt is dat voor pakweg een Fluvius van kapitaal belang, hè.”

Meer dan een softwarepakket
“Vandaag werken we in de wegenis- en rioleringswerken nog steeds met de Heilige Drievuldigheid der bouwplannen: het grondplan, het lengteprofiel en de dwarsdoorsnedes”, gaat Dreessen verder. “En heel veel boerenverstand (lacht). Van de architect en de calculator over de kraanman tot de ploegbaas en de mannen met de schoppen, iedereen hangt vandaag af van die drie vaak papieren plannen. Er worden al 3D-modellen opgemaakt voor de graafkranen, maar toch hinken we nog achterop. De toekomst wordt digitaal, of we dat nu willen of niet. Maar zo’n digitalisering is meer dan een softwarepakket kopen. Eerst moet je detecteren: waar we verliezen we tijd en geld aan en hoe kunnen we dat optimaliseren? Ik geef een voorbeeld. Op het einde van de werkdag geven onze mannen op de werf hun uren door aan ‘de bureau’. Daar moeten de mensen van de administratie die aantekeningen in Excel omzetten, en daar worden dan weer loonlijsten van gemaakt. Bedoeling is dat de werkmannen dat via een app op de iPad rechtstreeks kunnen gaan invoeren. Dat bespaart veel tijd en geld. Zo zijn er in onze bedrijfsprocessen tal van voorbeelden terug te vinden.  Maar dat moet je zelf detecteren natuurlijk, er bestaat geen softwarepakket dat je dat komt vertellen. Dat inzicht vermoedde ik wel, maar tijdens mijn digitalisatietraject van Confederatie Bouw Limburg en POM Limburg werd het definitief bevestigd.”

Versnipperd landschap
“Maar laten we wel wezen”, besluit Dreessen. “Dit hele proces van digitalisering in de wereld van wegenbouw en infrastructuurwerken staat vandaag nog in zijn kinderschoenen. Als je met BIM wil gaan werken, moet namelijk iedereen mee: de studiebureaus, de opdrachtgevers en natuurlijk de werknemers. En dan zie je dat het landschap nog te versnipperd is. Er is geen standaard, geen normering. Het ene studiebureau ziet het zo, een andere opdrachtgever doet het anders. Niet evident om daar één lijn in te ontwaren. Verder zijn we een vrij traditionele, conservatieve sector, waarvoor verandering niet evident is. Processen analyseren, aanpassen en continu bijsturen is al heel hard ingeburgerd in andere sectoren, maar nog niet overal in de bouw. Net om die reden is het verbeterpotentieel ook heel groot. Om het in ons jargon te zeggen: de snelweg naar digitalisering ligt open en de veldweg van papier wordt opgebroken. Dus neem die plons in het digitaliseringsbad!”

Deelnemen aan het digitaliseringstraject van Confederatie Bouw Limburg en POM Limburg? Contacteer boostbouwlimburg@confederatiebouw.be.

Logo provincie
© POM Limburg 2024
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.