Start-up versus matuur: waarom je met een vet loon de ‘War for Talent’ niet kan winnen
Start-up versus matuur
War for Talent! Deze term, in de jaren negentig van de vorige eeuw uitgevonden door het Amerikaanse consultancybedrijf McKinsey & Company, is allerminst verouderd. Het huidige tekort aan geschoolde arbeidskrachten vormt vandaag nog steeds een bedreiging voor de Europese economische groei. Bovendien worden bedrijven geconfronteerd met de problematiek van het vinden én houden van genoeg werknemers met de gepaste vaardigheden.
Voldoende wensen van werknemers inwilligen, oudere arbeidskrachten gemotiveerd en betrokken houden en de productiviteit verhogen zullen de belangrijkste wapens zijn in deze oorlog. Hoe gaan onze Limburgse bedrijven hiermee om? We vroegen het aan Bart Van Proeyen (35), oprichter en product lead van start-up Kwarts, die zijn personeelsbestand wil verdubbelen, en Ilse Claes (47), HR-directeur van Democo Group, die zich één van de beste werkgevers van ons land mag noemen.
Kwarts moet op zoek naar een verdubbeling van zijn personeelsbestand. Maar het is een uitdaging om de juiste profielen te vinden. Hoe komt dit?
BART: “We hebben recent ons businessmodel getransformeerd van uurtje-factuurtje consultancy naar het aanbieden van licenties voor ons dataplatform. Hiervoor moeten we een stevig development-team uitbouwen, met voldoende technische bagage om vlotter te kunnen anticiperen op noden en uitdagingen in de markt. En dat blijkt een uitdagende zoektocht. Er heerst een gunstig investeringsklimaat in jonge start-ups in de Benelux, waardoor de arbeidsmarkt voor developers verzadigd is: de vraag is groter dan het aanbod. Wat Kwarts doet, is account- en marketingmanagers van farmaceutische bedrijven helpen om betere relaties met hun klanten (zoals artsen en apothekers) op te bouwen. Hiervoor zetten we AI-technologie in.”
De Democo Group won dan weer de award voor beste werkgever van het jaar 2021. Wat is de reden van dit succes?
ILSE: “‘Trots’ blijkt één van onze belangrijkste troeven te zijn. Onze collega’s zijn uitermate trots op de projecten die ze kunnen realiseren, op het bedrijf waarvoor ze werken en de waarden die we nastreven. Democo Group is nog altijd een familiebedrijf, waar de medewerker centraal staat. We verzamelen vandaag de expertise van zeven gespecialiseerde bouwgerelateerde bedrijven en meer dan 800 medewerkers om toegevoegde waarde te leveren in aanneming, ontwikkeling, technieken en afwerking. Wij nemen dan ook heel wat initiatieven rond ontwikkeling, teamgevoel, welbevinden, leiderschap, feedback, … en gaan in open dialoog met onze collega’s om continu onze prioriteiten af te stemmen op de behoeftes die er leven.
Kort door de bocht, maar toch: ‘Een vet loon met een dikke bedrijfswagen’. Is dat adagium nog steeds toonaangevend om de juiste profielen aan te trekken?
ILSE: “Hiermee alleen ga je geen mensen aantrekken en zeker niet behouden. Loon is een hygiënefactor en valt dikwijls pas op wanneer het niet in orde is. Het is een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde voor motivatie in je job. Het loonbeleid moet correct en marktconform zijn. Wanneer het dit niet is, kan je wel mensen demotiveren en verliezen. Zeker bij de jonge generatie spelen heel veel andere motivatoren: werkgeluk, zingeving, autonomie, goede relaties met collega’s en leidinggevenden, persoonlijke ontwikkeling. Allemaal aspecten waar we binnen Democo Group sterk op inzetten. In een arbeidsmarkt waar de ‘war for talent’ in alle hevigheid woedt, waardoor technisch geschoolde mensen altijd wel ergens een job zullen vinden, zijn het deze factoren die bepalen of een medewerker zal blijven of niet.”
Wat is het geheim van een goede werkgever anno 2021?
ILSE: “Een goede werkgever is iemand die in dialoog gaat met zijn medewerkers en naar hen luistert. Doordat er momenteel verschillende generaties aan het werk zijn, met elk hun eigen behoeftes, is het heel moeilijk om een eenduidige aanpak naar voor te schuiven. Je zou bijna op maat moeten inspelen op wat er leeft bij elke werknemer. Dat is natuurlijk niet haalbaar. Maar formules zoals een flexibel verloningsplan, waarin de medewerkers de vrijheid hebben om een stuk van hun loon te besteden aan alternatieven zoals een fiets, extra verlof of een laptop, komen daar al voor een stuk aan tegemoet. Ook inzetten op verbondenheid is cruciaal.”
Kan Kwarts iets leren van het geheim van de Democo Group?
BART: “We gaan dat geheim zeker koesteren (lacht). Net als Democo bieden wij onze werknemers ook een flexibele verloning. Daarnaast gaan we nog een stap verder: ook onze werkomstandigheden zijn flexibel. Zo krijgen onze werknemers volledig ownership over hun werk en bepalen ze mee de koers van Kwarts. Bovendien nemen we personal development echt au sérieux en stippelen we trajecten uit op maat van het individu. Een filosofie die we willen blijven hanteren naarmate we verder groeien.
Abonneer je op POMblad!
POMblad in de toekomst ontvangen? Laat dan hieronder je gegevens achter.
Abonneren is gemakkelijk en gratis.
Na het achterlaten van je gegevens krijg je POMblad elke zes maanden automatisch in de brievenbus.