Terug naar overzicht

Hefbomen van toegevoegde waarde

Ontboezemingen uit de boardroom

In Limburg wordt per werknemer 16 procent minder toegevoegde waarde gecreëerd dan in Vlaanderen. Dat kan beter en dus formuleerde POM Limburg een dertigtal mogelijke acties of hefbomen om de productiviteit in bedrijven te verhogen. Hiermee stapten we naar een aantal prominente bedrijfsleiders. We vroegen hen: “Welke ingrepen dragen het meest bij aan de groei van jouw bedrijf?” Hoewel de keuzes uiteenlopen, zijn ze ervan overtuigd dat zowat elk bedrijf hiermee aan de slag kan.

Hilde Rutten (48)
CEO

BERGHOFF BENELUX

Hometown: Beringen
Omzet: 5,2 miljoen euro
Aantal werknemers: 15
Sinds: 2008

Hilde Rutten begon zo’n dertien jaar geleden aan haar avontuur als CEO bij de Belgische afdeling van BergHOFF, de internationaal gerespecteerde handel in potten, pannen, messen en ander keukengerei. Ze scherpte meteen de messen. “Omdat ik jarenlang de manier van aanpak bij onze buitenlandse distributeurs had bestudeerd, had ik een goed beeld van de do’s en don’ts in onze business.” Vandaag is ze samen met haar echtgenoot Rabin Houben, die in 2015 het bedrijf vervoegde, volop bezig de Nederlandse markt in te palmen.

“Horeca Vlaanderen volgt hier vandaag een kookworkshop”, zegt Hilde, wanneer ze opmerkt dat we een verse soepgeur in de neus hebben. “Als we onze keuken niet zelf gebruiken, verhuren we die.” Meteen tekenend voor de creatief-mercantiele geest waarmee Rutten de leverancier van keuken- en kookgerei naar succesvolle wateren leidt.

Meteen over naar uw eerste hefboom: ‘Externen inschakelen in bestuur’.
“Wanneer je, zoals wij, aan het groeien bent, is een extern klankbord noodzakelijk. Kijk, ik was een beetje een mierenneuker in de boekhouding. Ik begrootte bij wijze van spreken zelfs mijn enveloppes en postzegels (lacht). Dus ging ik op zoek naar externe adviseurs, veelal andere bedrijfsleiders, kennisinstellingen en financiële experten. Die zeiden me onomwonden: ‘Laat het los, Hilde, en werk datagericht in plaats van op buikgevoel’. Dus wanneer ik vandaag door een minder goed geborsteld magazijn wandel, vlieg ik niet op en blijf ik weliswaar tandenknarsend rustig. Ik vertrouw op de procedures die onze operation manager heeft uitgetekend en kijk, de poetsvrouwen komen vandaag ook langs de rekken in het magazijn. Dat was moeilijk, maar het geeft me rust en veel meer ruimte om vandaag te doen waar ik echt goed in ben.”

Mijn externe adviesraad zei me: ‘Hilde, stop met mierenneuken en besteed die boekhouding uit.’

Maar die externen hielpen u ook met een tweede hefboom. ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen’.
“Toen de Nederlandse markt ons te kennen gaf dat we met BergHOFF duurzamer te werk moesten gaan, wist ik niet verder te denken dan een containerparkje in te richten en wat zonnepanelen te plaatsen. Daar kwam verandering in toen ik mij aansloot bij de werkgroep Duurzaamheidscertificaten van Voka Limburg. Het werd me meteen duidelijk dat die duurzame omschakeling een grote impact heeft op de manier van denken. Niet enkel als onderneming, we moesten ook al onze partners erin betrekken. Niet louter het installeren van zonnepanelen op het dak van het bedrijfsgebouw, het gaat veel verder dan dat. Het is een continu proces waarbij bij elke beslissing de impact op mens, milieu en maatschappij in overweging wordt genomen. Een traject van drie jaar waar je je resultaten telkens moest voorleggen. Pittig, maar zonder die stok achter de deur was het er niet of tenminste onvoldoende van gekomen. En bij mij maakte dat ook iets dieper los. Namelijk dat het ook een kwestie van normen en waarden is die ik wil meegeven aan mijn bedrijf, net zoals ik dat als moeder doe bij mijn kinderen.”

‘Diversificatie van afzetmarkten’, een hefboom die uw handtekening draagt.
“Helemaal juist. Kijk, toen ik hier begon, was BergHOFF een doorversasser van keukengerei. Klaar. Maar als ik dat moest aanhouden en me enkel op de retail zou gefocust hebben, dan lagen we al een paar keren omver. We hebben ons dus ook op de markt van de B2B gespecialiseerd. Ik geef een voorbeeld. Zo werken we samen met Proctor and Gamble in de Kruidvat-winkels. Wie drie shampoos koopt, krijgt een snijplank cadeau. Wat heeft een snijplank nu te maken met shampoo? Niets, maar dat is niet de vraag die je moet stellen. Wie is de klant die dat koopt? In dit geval een huismoeder die denkt ‘De shampoo is op en een nieuwe snijplank kan ik best gebruiken’. En dat werkt dus. Hetzelfde voor de meubelwinkels waar we veel shop-in-shops hebben. Een koppel koopt vandaag geen nieuwe zitbank: ‘Nog even over nadenken, maar we pakken alvast die pan van BergHOFF mee’. Kijk naar jouw klant, specialiseer en denk oplossingsgericht.”

Stijn Bijnens (53)
CEO

CEGEKA

Hometown: Hasselt
Omzet: 744 miljoen euro
Aantal werknemers: 5.500
Sinds: 1988

Stijn Bijnens, de Belgische posterboy van de internethype eind jaren negentig, werd later LRM-voorzitter en is vandaag de CEO van techreus Cegeka. Wanneer hij met ons door Corda Campus wandelt, valt het op dat her en der gesprekken verstommen en er bewonderend naar de baas gekeken wordt. Bijnens is en blijft nu eenmaal de primus inter pares van het Limburgse bedrijfsleven en daar kan je als jonge techie alleen maar naar opkijken. Nu de POM-hefbomen nog.

België krijgt naast Telenet, Proximus en Orange een vierde telecomspeler voor de uitbouw van het 5G-netwerk voor sneller internet. Cegeka zit in de driver seat. U kiest voor de hefboom ‘Nieuwe digitale technologieën implementeren in het productieproces’?
“Kijk, die 5G is een gamechanger. De komst van 5G betekent productiviteitswinst. Iets waar België in het verleden best goed in was. Alleen de laatste twintig jaar zijn we aan het zwalpen. Met 5G gaat er een nieuwe golf van automatisatie komen, waarmee we opnieuw fors aan productiviteit gaan kunnen winnen. Bedrijven staan dus voor fundamentele veranderingen. Ik verklaar mij nader. Een fabriek werkt vandaag met robots. Wel, in elke robot zit een computer voor de sturing. Als je zo’n toestel slimmer wil maken, is dat heel duur. Door 5G moet je die intelligentie niet meer in je robot steken, maar in de cloud (het werken met en opslaan van gegevens via het internet, nvdr). Dan moet je wel zeker zijn dat het internet werkt. Wifi? Onbetrouwbaar en onveilig. Je zult nooit een operatiezaal op wifi zien draaien. Een cellulair netwerk zoals 5G daarentegen zit op een eigen bandbreedte. Alleen wij mogen op die frequentie uitzenden. Vergelijk het met de radio. Je weet dat Studio Brussel op een bepaalde frequentie zit en voor de rest moet iedereen daarvan afblijven. Dat maakt 5G betrouwbaar. Bovendien zit er geen vertraging op. Zo kun je de intelligentie en de mechanica van elkaar scheiden. De fabriek van de toekomst gaat dus robots hebben die eigenlijk gewoon domme blikken dozen zijn. Dankzij hun 5G-connectie worden ze vanop afstand aangestuurd. Het is een beetje zoals je Outlook-app. Die zit ook in de cloud, en niet meer op een computer in de kelder van je bedrijf. Zo zullen de robots veel goedkoper worden, kan je ze heel snel herprogrammeren voor meerdere taken en ga je als het ware een hele fabriek kunnen runnen vanuit de cloud.”

‘Mark Eyskens vatte het samen in één zin: economie is de wet van de schaarste.’

Dat sluit naadloos aan op uw tweede hefboom: ‘Investeren in technologieën die net op het punt staan om matuur te worden’.
“Klopt. Bedrijven gaan doorgaans slechts automatiseren wanneer het echt moet. Daarin ligt ook het succes van de automobielsector. Door de gigantische competitieve druk zijn die blijven automatiseren waardoor deze sector mijlenver vooroploopt. Andere bedrijven hebben altijd getwijfeld. Moeten we dan geen mensen gaan ontslaan? Wel, nu is het moment voor bedrijven om verder de weg van automatiseren en digitaliseren op te gaan, en dan vooral ook voor administratieve processen en diensten. Hier schuilt het laaghangend fruit. Plukrijp. Meer met minder volk. In deze tijden dat de vacatures maar niet ingevuld geraken: automatiseer! Want hoe erg is het om achteraf te moeten vaststellen: ‘Had ik dit tien jaar eerder gedaan, wie weet hoe ver ik nu stond.”

Als laatste kiest u voor de hefboom ‘Specialisatie van producten en diensten’.
“Wel, dat ga ik je uitleggen aan de hand van twee mannen die ik tegenkwam in de jaren 90. Ook al was zijn hoorcollege niet verplicht, toch ging ik in Leuven op zaterdagvoormiddag naar de les van oud-premier Mark Eyskens. In zijn eerste les vertelde die eigenlijk alles wat je moest weten: ‘Economie is de wet van de schaarste’. Schaarste ontstaat doordat we aan de ene kant oneindig veel behoeften hebben, maar slechts een beperkte hoeveelheid productie middelen hebben om in die behoeften te voorzien. Schaarste dwingt ons tot afwegen wat we het belangrijkste vinden. De wet van schaarste bepaalt welke goederen schaars zijn en waardoor meestal hun prijs stijgt. En later, toen ik met Ubizen mijn eerste stappen in de techwereld zette, kwam ik John Cordier, de toenmalige CEO van Telindus, tegen. Hij breide een vervolg aan de les van Eyskens. ‘Stijn, als je geld wil verdienen, moet je iets maken dat je meerdere keren kan verkopen, aan een zo goed mogelijke prijs. Maak dus een product dat schaars is, waardoor je de prijs autonoom kan bepalen, en maak er daar veel van’.”

Marion Van Zon (42)
CEO

HORECA VAN ZON

Hometown: Lommel
Omzet: 100 miljoen euro
Aantal werknemers: 250
Sinds: 1964

Toen Gradje Van Zon uit Hamont-Achel het botersmokkelen begin jaren 60 van de vorige eeuw moest opgeven, begon hij met zijn Opeltje vleeskroketten, die hij in Nederland ging halen, te verkopen aan Belgische frituren. Vandaag staat zijn kleindochter Marion Van Zon aan het hoofd van een horecabedrijf dat in 2022 richting 100 miljoen euro omzet draait en 30.000 verschillende soorten horeca-artikelen levert aan restaurants, bistro’s en fastfoodzaken.

Breed glimlachend ontvangt Marion Van Zon ons in het nagelnieuwe, energieneutrale gebouw van Van Zon in een voorlopige uithoek van het Lommelse Kristalpark. “Koffie, iets fris, soep?”, vraagt ze met de vanzelfsprekende bezorgdheid van een Vlaamse mater familias. Al slurpend stellen we onze eerste vraag.

Die eerste hefboom, de implementatie van nieuwe digitale technologieën, kwam er bij Van Zon niet zonder slag of stoot?
“Kijk, wij verhandelen vandaag 30.000 verschillende producten, waarvan 70 procent bederfbaar is. Om maar te zeggen dat bij ons stockbeheer een heel belangrijke aangelegenheid is. Tot medio 2000 bestond ons voorraadsysteem uit mijn nonkel Giel. Die liep met pen en papier door het magazijn, telde wat er in voorraad was en gaf dan de bestelling door. Mijn nonkel wist van elk product waar het stond en waar we het moesten bestellen. En wij hadden toen ook al een gigantisch assortiment. Voor mijn papa werkte dat prima en de opvolging van Giel stond ook al klaar in de vorm van mijn neef. Maar ik heb doorgeduwd op een digitaal datagestuurd stockbeheer. Meteen mijn eerste zware investering, al heeft het twee jaar geduurd vooraleer het operationeel was en liep het niet altijd zonder slag of stoot. Toen op kerstavond de kassa’s in onze winkel in Beringen blokkeerden, ontstond een enorme wachtrij en geraakten onze kassiersters helemaal in paniek. Ik liep er dan maar tussen met warme choco en pralines om de mensen rustig te houden. Op dat moment komt mijn papa binnen, ziet daar honderd mensen met volle karren aanschuiven en schreeuwt: ‘Gij verknoeit mijn heel bedrijf met uw ideeën’. Maar vandaag is onze omzet verdubbeld en is mijn papa de grootste fan van het digitale stocksysteem. Vandaag hebben wij onze stock volledig onder controle en wordt er automatisch voorspeld wat we dienen te bestellen. Onze klanten weten via de website ook perfect wat in voorraad is. Dat alles maakt dat we afklokken op een logistieke foutenmarge van amper 0,03 procent. Want voorraad is geld!”

Kennis die jullie uitwisselen met andere bedrijven?
“Zeker, wij zijn zelf ook gaan kijken naar elk mogelijk logistiek systeem in de voedingssector en hebben het beste voor ons eruit gehaald. Andere bedrijven zijn hier dus ook zeker welkom. Heel wat van onze digitale toepassingen kunnen bijvoorbeeld ook worden opgepikt door kleinere bedrijven. Ook hogescholen trouwens. Zo is het logistieke systeem van Horeca Van Zon leerstof in verschillende scholen en krijgen we ook regelmatig leerlingen over de vloer.”

‘Onderschat Vettige Vrijdag niet.’

U koos ook voor de hefboom ‘Gezonde werkomgeving voor de medewerkers’?
“Sfeer en groepsgevoel zijn bij Van Zon heel belangrijk. Wij willen nog steeds de Zonnetjes in huis zijn en fiere ambassadeurs met een ‘goei zin’ buitenshuis. Daar wordt dus hard aan gewerkt. Op de laatste dag van de week organiseren wij Vettige Vrijdag. Iedereen mag naar eigen keuze frituursnacks uit ons gamma in onze industriële keuken gaan klaarmaken en na de werkuren gaat de bar open. Dat is zo al sinds de jaren 60, maar blijft erg belangrijk. Er wordt geen verjaardag vergeten. En elke medewerker, of het nu gaat om een diepvriesmedewerker of de dames van de telesales, krijgt na een gunstige proefperiode van zes maanden een Volkswagen Caddy Golf van ons. Niet cadeau, want we vragen er een kleine bijdrage voor en ze kunnen er niet mee naar het zuiden van Frankrijk. Maar voor velen is dit toch een wel gewaardeerd voordeel, waardoor we merken dat er weinig personeelsverloop is en al onze vacatures ingevuld geraken met gemotiveerde werkkrachten. Iets wat met de huidige arbeidskrapte niet elk bedrijf kan zeggen.”

Angelo Bruno (61)
CEO

GROUP BRUNO

Hometown: Genk
Omzet: 300 miljoen euro
Aantal werknemers: 625
Sinds: 1988

Diep in de hak van de Italiaanse laars verkocht vader Pasquale Bruno lamppetroleum aan arme Pugliaanse boeren. Om de armoede te ontvluchten, werd Pasquale mijnwerker in Zwartberg. Zeventig jaar later verkoopt zoon Angelo in zijn 22 tankstations jaarlijks 100 miljoen liter brandstof. En staan zijn twee zonen Noë (36) en Luca (32) klaar om het imperium verder uit te bouwen.

“Cappuccino?”, vraagt Angelo Bruno wanneer hij ons ontvangt in zijn smaakvolle nagelnieuwe kantoorgebouw op de grens tussen Genk en Bilzen. Daarna gaat Bruno meteen over tot actie. “Ik heb wel wat met het thema ‘innovatie’. Daar ben ik voortdurend mee bezig. Momenteel investeren wij veel in innovatie rond waterstof.”

De eerste hefboom: ‘Een langetermijn-innovatieplanning’.
“De geopolitiek drukt ons elke dag op de feiten. De wereld verandert razendsnel. Om onze productiviteit te waarborgen, moeten we dus voortdurend aandacht hebben voor innovatie. Wie in mijn branche niet innoveert, is een vogel voor de kat. De transitie naar hernieuwbare energie is iets wat dagelijks evolueert en als energiebedrijf moet je blijven inspelen op de maatschappelijke veranderingen. Maar een planning is voorlopig moeilijk. De overheid verandert de regels voortdurend terwijl het spel nog bezig is. Dan kan je wel een planning opmaken, maar je kan je er onmogelijk aan houden. Neem nu de komst van de elektrische auto. Die wildgroei van het aanbod aan laadpalen. Waarom laat men dat niet aan de tankstations? Als experiment hebben we nu laadpalen op drie locaties: Genk-Noord, Maasmechelen en Tessenderlo, omdat die het dichtste bij de autosnelwegen liggen. Weet je hoeveel ladingen per dag? Twee in het beste geval. Daarom ben ik eerder een believer van waterstof. We hebben een proefproject lopen op onze site in Genk-Noord. Meteen goed voor het eerste waterstofstation in Limburg. Samen met een tiental bedrijven zoals H.Essers, Ikea, Lidl en De Lijn willen we met hun vrachtwagens en bussen kijken hoe zo’n station werkt. POM neemt haar regierol op als coördinator en bekijkt of er subsidies mogelijk zijn.”

‘Je moet netwerken in de diepte.’

Over naar uw tweede hefboom: ‘Kennis uitwisselen met andere bedrijven’.
“Ga te rade bij collega-ondernemers. Als ondernemer heb je nood aan een klankbord. Alleen moet je dat niet lukraak doen, ik overleg met ondernemers in vakorganisaties. En dat is wel een tip die ik wil meegeven. Netwerk in de diepte. De Unizo’s, Voka’s en VKW’s van deze wereld hebben een prachtig aanbod. Maak daar gebruik van en verdoe je tijd niet in sigarenclubs om er zogezegd te netwerken. Maar uiteindelijk wagen we zelf de sprong. We nemen dus risico’s om te innoveren. Ondanks het beleid dat in tegenstelling tot pakweg buurland Nederland weinig richting aangeeft. Neem nu onze LNG-stations (liquid natural gas, ook wel vloeibaar aardgas genoemd, nvdr). Dat is op niets uitgedraaid. Maar we hebben er wel 2 miljoen euro in gestopt. Dan zie je de overheid niet. Nu, je hoort ons niet klagen. In 2021 hebben we nauwelijks 6 procent minder gedraaid dan in 2019, ondanks corona. En dat brengt me meteen tot een andere hefboom.”

‘Taken delegeren en interne doorgroeimogelijkheden bieden’.
“Hogere lonen betalen dan de concurrentie? Daar geloof ik dus niet in. Je moet je mensen correct verlonen, daar niet van. Maar je moet ze zich laten goed voelen in jouw bedrijf. Inspraak, verantwoordelijkheid en participatie zijn hier belangrijk. En delen in de winst wanneer dat kan. Zoals ik al zei, hebben we goed geboerd in 2021. Wel, overmorgen roepen we onze 25 personeelsleden van het hoofdkantoor samen en iedereen krijgt een bonus van 3.500 euro. Dat werkt. Dat motiveert. Maar ook het laten doorgroeien van personeelsleden is belangrijk. Hier werkt iemand die zestien jaar een station van ons heeft uitgebaat, vandaag begeleidt hij beginnende concessiehouders en deelt hij met hen zijn kennis. En dokter ik dat allemaal zelf uit? Ik den beginne wel (lacht). Maar dat was niet meer houdbaar. Neen, ik heb moeten loslaten en extern management moeten aantrekken, trouwens ook één van jullie hefbomen. Nog niet zo lang geleden passeerde iedereen die hier werkte mijn bureau. Vandaag regelen die alles met onze HR-officer. Dat is soms moeilijk, maar ik heb moeten leren loslaten en berust vandaag in de wijsheid van de HR-dienst (lacht).”

Ivo Marechal (61)
CEO

DOWN2EARTH CAPTIAL

Hometown: Hasselt
Actieve bedrijven in portefeuille: 2.450
Aantal werknemers: 9
Sinds: 2018

Zijn afkomst uit de Hasseltse wijk Runkst maakt misschien dat Ivo Marechal anders naar de wereld kijkt. Feit is dat wanneer alle CEO’s dure trainingen volgen, hij olijven gaat plukken om problemen op te lossen. Tegendraads? Misschien, maar samen met Noël Essers maakte Marechal van het Genkse H.Essers een Europese transportgigant. Vandaag leidt hij zijn eigen onafhankelijk private equity fonds Down2Earth Capital.

“Dit zijn wel heel veel hefbomen”, steekt Ivo Marechal van wal. “Kunnen we dat niet wat meer clusteren? En de vraag is daarbij ‘wat is het meest relevant voor welk bedrijf’”. Marechal ten voeten uit. Kritisch, zelfs voor zijn interviewers. Maar tegelijk jongensachtig charmant: “Roep maar iets, hè mannen, als je nog wat wil weten.”

Dat laten we ons geen twee keer zeggen. U staat stil bij de hefboom ‘Overnames om bestaande kennis, technologieën en diensten binnen te halen’.
“Kijk, de essentie is dat een ondernemer moet kunnen uitleggen welke waarde hij wil creëren. Ik ben bij H.Essers groot geworden met het dogma om in alles wat we deden de vraag te stellen welke waarde dat creëert. Daar draait alles om. Daarbij moet je durven delen om te kunnen vermenigvuldigen. Mijn absolute dada. Je hebt beter een stuk van de grote taart, dan een klein pateeke. Wie met dichtgeknepen billen naar de concurrentie zit te loeren moet niet verwachten dat er zich veel opportuniteiten zullen voordoen. De families achter Interbrew hebben bewezen hoe het moet. Dat kan je evengoed vertalen naar kmo-niveau. Mensen die een stuk van hun bedrijf afstaan worden soms gezien als iemand die faalt. Dat is te gek om los te lopen. Als je kijkt hoe het vleesverwerkend bedrijf Carmans zich met Van Zon heeft ingekapseld, dan is dat een mooi voorbeeld hiervan. In 2009 verkochten de broers Carmans hun versmarkt om vanuit een gloednieuw productiebedrijf de slagerij en vleesbereidingen voor Horeca Van Zon te verzorgen. En kijk, de omzet is gestegen.”

‘Een bedrijfsleider kan op zaterdag beter de organisatie van zijn bedrijf herdenken dan het gras rond zijn bedrijfsgebouw afrijden.’

De hefboom ‘Specialisatie van producten en diensten’ kan dienen voor bedrijfsleiders die in het weekend de gewoonte hebben het onkruid op hun bedrijventerrein te wieden?
“(lacht) Die bedrijfsleider kan op zaterdag beter nadenken om de organisatie van zijn bedrijf te herdenken, dan het gras rond zijn bedrijfsgebouw af te rijden. Want veel Limburgse bedrijven hebben echt wel een sterke basis. Door zich te omringen met de juiste mensen en zich te specialiseren, kunnen die binnen vijf jaar een enorme groei van hun toegevoegde waarde realiseren. Een bedrijf moet op zoek gaan naar uniciteit, met mensen die het verschil kunnen maken. Ik geef het voorbeeld van Customer Collective, de groep boven verschillende marketingbureaus. Door gerichte overnames hebben zij zich de laatste jaren gespecialiseerd in de verschillende disciplines van marketing. Die nieuwe structuur stelt hen in staat om vandaag aan ‘cross-selling’ te doen, waarbij de klant meer producten en dien – sten aankoopt dan deze initieel bij hen van plan was om te doen. Het gevolg is dat de rendabiliteit maal vier is gegaan.”

U gelooft sterk in het ‘Inschakelen van externe adviseurs’.
“Laten we wel wezen. Nu de energiecrisis diepe wonden slaat in het bedrijfsleven moeten veel bedrijven op zoek naar extra kapitaal. We moeten helaas vaststellen dat veel ondernemers te lang wachten om extra geld te zoeken. Meestal is het kalf dan al verdronken. Geld zoeken is niet zo moeilijk, maar slim geld vinden is een uitdaging. Omring je daarom met partijen die voor jouw business of jouw business-segment een inhoudelijke toegevoegde waarde kunnen leveren. Zo krijg je mensen die je bedrijf versterken. Je kan ervoor kiezen om een pur sang financieel investeerder aan te trekken die gewoon geld op tafel legt, maar grote stappen zet je enkel met slim geld. Besef dus goed in welke fase je bedrijf zich bevindt en welk soort partijen het meest aangewezen zijn in die fase. Ben je starter, groeibedrijf of wil je overdragen? Financieringsinstrumenten zijn daarop aangepast. En dan kom ik bij jullie hefboom, doe die oefening met een externe adviseur. Daarom ben ik megafan van het Voka-model. Zo vind je op een efficiënte en betaalbare manier diepgang. Want niet elk bedrijf heeft voldoende schaal om ongebreideld talent aan te trekken om zelf die stappen te kunnen zetten.”

Abonneer je op POMblad!

POMblad in de toekomst ontvangen? Laat dan hieronder je gegevens achter.

Abonneren is gemakkelijk en gratis.

Na het achterlaten van je gegevens krijg je POMblad elke zes maanden automatisch in de brievenbus.

 

  • (Optioneel)
  • (Optioneel)
  • Sectie-einde

  • Sectie-einde

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
© POM Limburg 2024
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg