Terug naar overzicht

Start-up versus matuur: presteren ondernemingen met externen in de bedrijfstop beter?

Start-up versus matuur

Externen toelaten in de top van je bedrijf. Waarom zou je dat doen? Hoe pak je zoiets aan? En liggen de kaarten in een matuur bedrijf anders dan in een start-up? Die vragen stelden we aan twee ondernemende topvrouwen: Hilde Essers, voorzitter raad van bestuur van H.Essers, en Bieke Van Gorp, medeoprichter van Qompium – het bedrijf achter FibriCheck.

In 2014 begonnen als start-up, groeide Qompium in geen tijd uit tot één van de bekendste Limburgse scale-ups uit de digitale zorg. In 1928 kocht Henri Essers zijn eerste vrachtwagen. Vandaag is H.Essers het grootste Limburgse privébedrijf en nog steeds 100% in familiehanden.

HILDE: “Sinds 2000 ben ik bestuurder en sinds 4 jaar zit ik de raad van bestuur voor. Mijn papa is erevoorzitter. Verder zetelen er 5 externe bestuurders. De dagelijkse bedrijfsleiding is in handen van een niet-familiale CEO. Ervaren personen van buiten de onderneming betrekken, was een organisch proces. Naarmate het bedrijf groeide, nam ook de behoefte aan ervaren bestuurders toe.”

Meer dan cijferaars alleen
Door hun ervaring en knowhow helpen externe bestuurders om de juiste strategische koers te varen.

HILDE: “Waar zetten we op in? Welke uitdagingen komen op ons af? Welke innovaties en investeringen dringen zich op? Waar willen we over 10 jaar staan? … Externe bestuurders houden de blik scherp. We hebben zo ook grote stappen vooruit kunnen zetten op vlak van corporate governance.”

BIEKE: “In het begin wilden wij zoveel mogelijk alles zelf doen. Maar als je met twee voeten in de dagelijkse praktijk staat, verlies je het overzicht. Dat besef kwam hard binnen. Je omringen met de juiste profielen helpt om het grote plaatje te blijven zien. Hoe je de juiste profielen kiest? Affiniteit met de business is mooi, maar het belangrijkste is dat je competenties aantrekt die nodig zijn om het bedrijf naar een volgende groeifase te brengen. Met cijferaars alleen ga je niet vooruit. Ook het netwerk dat bestuurders inbrengen, waardoor deuren sneller opengaan, is belangrijk.”

Scepsis voor de vinger in de pap?
Maar outsiders een blik gunnen in de interne keuken, is niet vanzelfsprekend. De scepsis is soms groot. Dat moet je overstijgen, klinkt het.

BIEKE: “Corona zette een turbo op de digitale transitie in de gezondheidsmarkt, waardoor we nu in een stroomversnelling zitten. We richtten een tweede businessunit op en er moeten medewerkers bijkomen. We zetten ook in op internationale groei. Maar hoe structureer je dat? Zonder externe deskundigheid zouden we dat niet voor elkaar krijgen. Bovendien: wat ben je er nu mee om baas te zijn van een vervallen kasteel? Je moet bouwen aan een paleis en dat kan alleen als je openstaat voor feedback.”

HILDE: “Veranderingen zet je nooit in je eentje in gang. Openheid en vertrouwen zijn cruciaal. Je moet bereid zijn om je te laten challengen. De spiegel die je voorgehouden krijgt, kan best confronterend zijn. Maar daar halen we werkpunten uit. We merken ook dat diversiteit rond de bestuurstafel voor betere beslissingen zorgt. Er wordt minder in hokjes gedacht. Al brengt dat uiteraard pittige discussies mee. Op het einde van de rit moet er eensgezindheid zijn zodat je naar buiten kan komen met één visie.”

BIEKE: “Beslissingen moeten gedragen zijn. Anders krijg je achteraf: zie je wel of hadden we maar … Absoluut te vermijden!”

 

Weten wat het is om in de modder te staan

BIEKE: “Durven te vragen, kan een gamechanger zijn. Regelmatig heb ik een one-on-one met een externe adviseur. Een ondernemer die weet wat het is om in de modder te staan omdat hij dat zelf meegemaakt heeft.”

HILDE: “Die klik is heel belangrijk. Ook tussen directieleden en bestuurders trouwens. Ik zorg ervoor dat zij elkaar regelmatig kunnen ontmoeten in een fijne, informele setting. Dan gaat het eens niét over strategie en kwartaalcijfers.”(lacht)

BIEKE: “Jonge starters hebben ook nood aan positieve rolmodellen. Gevestigde ondernemers die hun knowhow, ervaring en netwerk delen met de jonge generatie, prachtig vind ik dat. Als ik ooit op die manier iets kan teruggeven aan de samenleving, dan is mijn leven geslaagd.”

HILDE: “Alvast goed op weg, Bieke!”

Abonneer je op POMblad!

POMblad in de toekomst ontvangen? Laat dan hieronder je gegevens achter.

Abonneren is gemakkelijk en gratis.

Na het achterlaten van je gegevens krijg je POMblad elke zes maanden automatisch in de brievenbus.

 

  • (Optioneel)
  • (Optioneel)
  • Sectie-einde

  • Sectie-einde

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
© POM Limburg 2024
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.