Terug naar overzicht

Start-up versus matuur: internationale turbulentie

Wanneer het Kremlin impact heeft op jouw bestelbon

Welke impact had de Ever Given, het containerschip dat het Suezkanaal ongeveer een week blokkeerde op Limburgse bedrijven? Schudt een aardbeving in Zuid-Turkije en Noord-Syrië ook de Limburgse balansen door elkaar? En gooit een oorlogszuchtige Vladimir Vladimirovitsj Poetin roet in de bronsgroene productieprocessen?

Kortom, hoe goed zijn Limburgse ondernemers bestand tegen internationale turbulentie? Wij vroegen het aan Frederik Schottey, CEO van de Hasseltse start-up Mileviewer en Els Paesmans, co-CEO van het Truiense Globachem.

FREDERIK: “Mileviewer helpt logistieke bedrijven om digitaal met elkaar te communiceren. Vroeger werden zendingen geboekt via telefoon of mail, vandaag gebeurt dat meer en meer via digitale connecties. Mileviewer helpt bedrijven om deze connecties tot vijf keer sneller en goedkoper te maken.”

ELS: “Als graan neerslaat door een storm maak je de halmen korter. Als appels verbranden door te felle zon ontwikkel je er een zonnecrème voor. Het zijn maar een paar voorbeelden van wat de 200 producten doen die uit ons magazijn vertrekken. Globachem startte in het jaar 2000 letterlijk in ons huis met het ontwikkelen, registreren en verkopen van hoogkwalitatieve beschermingsmiddelen voor land- en tuinbouwgewassen. Vandaag zijn we actief in een veertigtal landen, en richten we ons de komende jaren op extra landen.”

Oorlog in Oekraïne, een containerschip dat het Suezkanaal blokkeert, strenge covidrestricties in China. Ik neem aan dat dit de zaken niet vergemakkelijkt?

ELS: “Globachem is een ‘fabrikant zonder fabriek’: de actieve stoffen worden veelal buiten Europa aangekocht en samen met oplosmiddelen en adjuvanten (toevoegingsstoffen, nvdr) gemengd tot afgewerkte gewasbeschermingsmiddelen. Dus ja, vertragingen door het strenge Chinese covidbeleid, niet alleen bij de productiebedrijven maar ook in de havens, hadden een impact. Daarbovenop kwamen de gestegen containerkosten en de blokkade in het Suezkanaal. Twee jaar geleden hadden we voor onze internationale strategie enkele landen uitgekozen waar we extra op gingen inzetten, gezien we daar nog een groot groeipotentieel zagen. En ja, Oekraïne was er daar één van. Sinds de inval van Poetin is onze export naar dat land zo goed als stilgevallen.”

FREDERIK: “De supply chain van onze klanten ziet er vandaag helemaal anders uit dan die van 2019. Voor corona was een zeecontainer naar Zeebrugge zo’n 40 dagen onderweg. Standaard. Maar die termijn is voltooid verleden tijd. Anno 2023 kan het zijn dat een bedrijf zes maanden op zijn containers moet wachten. In de coronaperiode werd een al vrij fragiel systeem van overzeese shipment helemaal onder druk gezet. We zijn tijdens corona allemaal meer gaan bestellen, waardoor die overzeese supply chain ontspoorde en compleet tilt sloeg. Het opnieuw opstarten van die wereldwijde ketens na corona is dan weer een enorme uitdaging gebleken, waardoor heel wat producenten en distributeurs over de hele wereld met capaciteitsproblemen kampten. Voeg daar de logistieke onrust aan toe door het Suezkanaalincident en het sneller dan verwachte economisch herstel, en het was slechts een kwestie van tijd voordat de globale toeleveringsketens ernstig verstoord zouden raken. En dan moest Poetins oorlog met een hele resem handelssancties in haar kielzog nog losbarsten.”

Hoe gaan jullie met die internationale turbulentie om?

ELS: “We hebben al in een vroeg stadium rekening gehouden met langere levertijden. Daarom zijn we enkele jaren geleden gestart met het vroeger aankopen van de grondstoffen die uit het Verre Oosten komen. We vreesden immers ook voor vertragingen door het strenge Chinese covidbeleid. Hierdoor ondervonden we slechts bij enkele producten ernstige problemen bij het leveren. Het was dan belangrijk dat we goed en tijdig communiceerden naar onze klanten, zodat zij tijdig een alternatief konden zoeken. Het nadeel van deze vroegere aankopen is wel dat we een veel hoger stockniveau hebben, waardoor onze behoefte aan werkkapitaal enorm is gestegen.”

FREDERIK: “Onze klanten zaten door die logistieke problemen zo met de handen in het haar, dat ze zelfs niet eens meer aan een IT-reformatie in hun supply chain dachten. Maar door met hen in gesprek te gaan, konden we hen doen inzien dat je zonder digitale connecties ook geen visibiliteit hebt: je moet dan iedere keer je leverancier bellen of mailen om de status van je zending te kennen. Eens doordrongen van dat inzicht werd de nood aan ons product plots veel groter en is de vraag ernaar sterk gestegen. De internationale turbulentie heeft ons dus geen windeieren gelegd.”

Abonneer je op POMblad!

POMblad in de toekomst ontvangen? Laat dan hieronder je gegevens achter.

Abonneren is gemakkelijk en gratis.

Na het achterlaten van je gegevens krijg je POMblad elke zes maanden automatisch in de brievenbus.

 

  • (Optioneel)
  • (Optioneel)
  • Sectie-einde

  • Sectie-einde

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
© POM Limburg 2024
POM Limburg voert het sociaaleconomisch beleid van de provincie Limburg uit.
limburg